sobota, 5 kwietnia 2014

Po co jest sztuka ?



Zaczęłam pisać po czym energiczne skreśliłam. Zaczęłam ponownie... Kolejne skreślenie. Po prostu (co zdarza się naprawdę rzadko, a nawet ośmieliłabym się powiedzieć nie zdarza mi się wcale) nie mam pojęcia jak zacząć i jakich słów użyć, aby opisać mój zachwyt powyższą książką.

Gdy zobaczyłam ją w ‘nowościach’ wiedziałam, że będzie ciekawie. Bo jak mogłoby być inaczej, jeżeli Tadeusz Nyczek postanowił zadać pisarzom pewne krótkie, choć trudne pytanie: PO CO JEST SZTUKA? A na dodatek wśród jego rozmówców znaleźli się Jerzy Pilch i Olga Tokarczuk, czyli twórcy, których szanuję, uwielbiam poznawać ich zdanie na każdy temat i bez których nie wyobrażam sobie współczesnej polskiej literatury.

Tadeusz Nyczek, znany krytyk teatru i literatury, przewodniczący jury tegorocznej edycji Nike w ramach projektu Po co jest sztuka zredagował rozmowy z dziewięcioma pisarzami, w gronie których oprócz mojej ulubionej dwójki znaleźli się Janusz Anderman, Janusz Głowacki, Jan Gondowicz, Ryszard Krynicki, Marek Nowakowski, Krzysztof Varga i Adam Zagajewski. Jest to zapis genialnej, błyskotliwej, momentami dowcipnej wymiany zdań na temat sztuki, literatury oraz ich wzajemnych relacji. Możemy dowiedzieć się jak wyglądały poczynania Jerzego Pilcha z poezją, za którą ze sztuk Janusza Głowackiego Tadeusz Nyczek nie przepada oraz jak panowie reagują, gdy sobie o tym przypomną. Wejdziemy w świat malarstwa, przyjrzymy się m.in. Beksińskiemu, Nowosielskiemu, Schultzowi, zastanowimy się co sztuką jest, a czego już sztuką nazywać nie należy. Krzysztof Varga w przepiękny sposób wypowie się o potrzebie „przewodnika”, który pomoże zrozumieć, przybliży postać danego artysty, co w konsekwencji spowoduje, że będąc w galerii nie odwrócimy się od obrazu na pierwszy rzut oka wyglądającego jak jedna zwykła kreska.

Polecam tę książkę wszystkim, zarówno znawcom sztuki, jak i tym, których wiedza ogranicza się do karygodnego minimum (tak było w moim przypadku). Cieszę się, że powstają tego typu publikacje, a w księgarniach oprócz napierającej ze wszystkich stron „Pięćdziesiąt twarzy Greya”, można jeszcze znaleźć inteligentną literaturę.
Na zakończenie dobra informacja. Powstaje drugi tom rozmów z pisarzami, tym razem przygotuje go Grzegorz Jankowicz. Data premiery oraz nazwiska pisarzy nie są znane, więc nie pozostaje nam nic innego jak cierpliwe czekanie.

Zapomniałabym napisać najważniejszego. Po raz kolejny zakochałam się w Pilchu…

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Zagubiony ptak - Jowita Kosiba

Z nazwiskiem autorki spotkałam się zupełnie przypadkiem, kiedy w moje ręce trafił fenomenalny ''Nokurn''. Intrygujaca akcja,...